روسیه خود را برای مقابله با حملۀ نظامی اسرائیل و آمریکا علیه ایران آماده می کند
ترجمه : حمید محوی ترجمه : حمید محوی

6 می 2012

 

 

 

نوشتۀ کلارا ویس

مرکز مطالعات جهانی سازی

 

طی ماه های گذشته، روسیه برای مقابله با احتمال ارتکاب به حملۀ نظامی توسط اسرائیل و ایالات متحده علیه ایران، تدارکات گسترده ای را  آغاز کرده است.

بر اساس گزارشات تازه، مرکز فرماندهی روسیه در تابستان امسال انتظار جنگ علیه ایران است که تأثیر عظیمی نه تنها در خاورمیانه خواهد داشت بلکه تا قفقاز گسترش خواهد یافت.

یگان های روسی در قفقاز از نظر فنی تقویت شده است و یک واحد موشکی در دریای خزر به حالت آماده باش درآمده است. گشتی های موشک انداز ناوگان دریای خزر از هم اکنون در سواحل داغستان لنگر انداخته اند. تنها پایگاه نظامی روس در قفقاز جنوبی که در ارمنستان واقع شده برای مداخلۀ نظامی به حالت آماده باش درآمده اند.

بهار گذشته، با افزایش تنش نظامی در سوریه، روسیه ناو هواپیمابر کوزنتسوف را به بندر طرطوس در سوریه اعزام کرد.



متخصصان بر این باور هستند که روسیه می تواند تهران را در صورت جنگ پشتیبانی کند، دست کم از نظر نظامی و فنی.

در تفسیری که ماه آوریل منتشر شد، ژنرال لئونید ایواشوف، رئیس آکادمی مسائل جغرافیای سیاسی، نوشت که «جنگ علیه ایران جنگ علیه روسیه خواهد بود» و به «اتحادیۀ سیاسی دیپلماتیک» با چین و هند اشاره داشت. او گفت که عملیات در خاور میانه به هدف بی ثبات سازی منطقه و علیه چین، روسیه و اروپا انجام گرفته است. لئونید ایواشوف می نویسد : جنگ علیه ایران، «به مرزهای ما خواهد رسید، قفقاز شمالی را بی ثبات خواهد ساخت و وضعیت مارا در منطقۀ دریای خزر تضعیف خواهد کرد.»

در صورت جنگ علیه ایران، نگرانی اصلی مسکو نتایج آن برای قفقاز جنوبی خواهد بود. ارمنستان تنها متحد کرملین است که در منطقه مناسبات اقتصادی تنگانگی با ایران دارد، در حالی که همسایگان دیگر مانند گرجستان و آذربایجان با ایالات متحده و اسرائیل مناسبات نظامی و اقتصادی دارند. نگرانی کرملین بیشتر به خاطر آذربایجان است که ممکن است به نفع اسرائیل و ایالات متحده علیه ایران موضع بگیرد. آذربایجان با ایران، روسیه، ارمنستان و دریای خزر هم مرز است، و از سال های 1990 به یکی از متحدان نظامی و اقتصادی ایالات متحده در قفقاز جنوبی تبدیل شده، و میزبان چندین پایگاه نظامی آمریکائی است.

در روابط بین آذربایجان و ایران از هم اکنون تنش قابل توجهی دیده می شود. تهران بارها باکو را به شرکت در حملات تروریستی و ارتکاب به تروریسم با همکاری مأموران اسرائیلی و آمریکائی متهم کرده است. در سال های گذشته، آذربایجان مخارج نظامی اش را دو برابر افزایش داده و در ماه فوریه با اسرائیل قرارداد نظامی معادل یک میلیارد و ششصد میلیون دلار آمریکائی منعقد کرده است که شامل خرید پهپاد و سامانه های دفاع ضد موشکی می باشد.

اگر به منابع عالی رتبۀ دولت اوباما باور داشته باشیم، مارک پری در اواخر ماه مارس در روزنامل آمریکائی «فورین پلیسی» اعلام کرد که باکو به اسرائیل اجازه داده است که از پایگاه های هوائی در نزدیکی مرزشمالی ایران برای حملات هوائی علیه تهران استفاده کند. این مجله به نقل از مقام بلند پایۀ دولت آمریکا می گوید : «اسرائیلی ها فرودگاهی را خریداری کرده اند که نامش آذربایجان است.»

مارک پری پیشبینی کرده است که » «متخصصان نظامی از این پس باید در صحنه پردازی جنگی قفقاز را نیز به خلیج فارس اضافه کنند».

دولت باکو این گزارشات را فورا تکذیب کرد، ولی سردبیر روزنامۀ آذربایجان، «نیو زیت»، شاکر قابلیک اوغلی، پیش بینی کرده است که آذربایجان احتمالا با ایران وارد جنگ خواهد شد. حتی اگر آذربایجان شمالی نقطۀ آغاز حملۀ اسرائیل علیه ایران نباشد، خطر گسترش جنگ به مناطق دیگر وحود دارد. منازعات مرزی بین ارمنستان و آذربایجان در مورد ناگورنو قره باغ. این منطقه از سال 1994 مستقل اعلام شده، تاریخ پایان جنگ داخلی، ولی دولت باکو، ایالات متحده . شورای اروپا روی تعلق آن به آذربایجان پافشاری می کنند. طی دو سال اخیر، برخوردهای متعدد مرزی بین ارمنستان و آذربایجان روی داده، و مفسرین اخطار داده اند که این منازعات می تواند روسیه، ایالات متحده و ایران را نیز درگیر کند.

متخصص امور نظامی روس میکائیل بارابانوف در مصاحبه ای که اخیرا با روزنامۀ روسی کومسومولسکاوا پراودا داشت اعلام کرد که منازعات در سرزمین های شوروی اسبق می تواند به مداخلۀ نظامی در روسیه بیانجامد. هر گونه مداخله در منطقه توسط ایالات متحده یا هر قدرت دیگری در ناتو خطر اجتناب ناپذیر استفاده از سلاح اتمی را در پی خواهد داشت.» روسیه دومین قدرت اتمی جهان پس از ایالات متحده می باشد.

پس از فروپاشی شوروی، اوراسیا به دلیل اهمیت جغرافیای سیاسی، به مرکز رقابت اقتصادی و سیاسی و به همین نسبت رقابت نظامی بین ایالات متحده و روسیه تبدیل شد. آذربایجان، گرجستان و ارمنستان پلی را تشکیل می دهد که  آسیای مرکزی، غنی از نظر منابع،  دریای خزر از یک سو و اروپا و دریای سیاه از سوی دیگر را به یکدیگر وصل می کند.

ایالات متحد هاز سال های 1990 از طریق انعقاد قرادادهای اقتصادی در پی نفوذ در منطقه است. در سال 1998 معاون ریاست جمهوری آمریکا ریچارد چینی اعلام کرده بود : «تا جائی که من اطلاع دارم، دورانی را به یاد نمی آورم که از دیدگاه استراتژیک منطقه ای مثل دریای خزر با این شتاب چنین اهمیت مهمی پیدا کرده باشد.»

زیبگنیو برژینسکی در کتاب شطرنج بزرگ (1998) مشاور امنیتی قدیمی جیمی کارتر نوشته است : «قدرتی که بر اوراسیا تسلط پیدا کند دو سوم از پیشرفته ترین و از نظر اقتصادی تولید کننده ترین مناطق دنیا را کنترل خواهد کرد. در اوراسیا تقریبا سه چهارم منابع انرژیک شناخته شده در جهان تمرکز یافته است.»

اهمیت اساسی این منطقه به دلیل راه عبور انرژی از آسیا به اروپا – با اجتناب از روسیه – است. با پشتیبانی از طرح لوله های نفت و گاز، واشینگتن با آگاهی به نیاز بسیار زیاد اروپا به نفت و گاز روسیه، در پی تضعیف مناسبات روسیه با اروپا می باشد .

تا این جا، گرجستان کشور کلیدی برای مراودات گاز و نفت، در مرکز منازعات منطقه قرار گرفته است. «انقلاب صورتی» در گرجستان در سال 2003 که با توطئۀ ایالات متحده تحقق پذیرفت، تا میکائیل ساکاشویلی را برای حفظ منافع اقتصادی و استراتژیک ایالات متحد ه در منطقه به قدرت رساند.

این انقلاب موجب افزایش تنش با مسکو شد که برتری جغرافیای استراتژیک را در چشم انداز داشت. جنگ بین گرجستان و روسیه در سال 2008 موجب افزایش تنش بین دو کشور شد و احتمال جنگ روسیه و ایالات متحده را به حالت وخیم تری مطرح کرد. از این تاریخ به بعد مناسبات روسیه و گرجستان هم چنان در حال تنش به سر می برد.

نفوذ آمریکا در قفقاز و در آسیای مرکزی به شکل معنی داری در سال های اخیر رو به افول داشته است. علاوه بر این روسیه و چین به دو قدرت بزرگ در منطقه تبدیل شده و مناسبات اقتصادی و نظامی قابل توجهی با کشورهای آسیای مرکزی مانند قزاقستان برقرار کرده اند. اگر چه روسیه و  چین رابطۀ رقابت آمیزی با یکدیگر دارند، ولی اتحاد آنها در رویارویی با ایالات متحده در سطح استراتژیک است. برای ایالات متحده، جنگ علیه ایران مرحلۀ تازه ای از رویاروئی علیه چین و روسیه  برای تسلط بر منابع آسیای مرکزی و خاورمیانه خواهد بود.

 

مأخذ:

La Russie se prépare contre une frappe militaire israélo-américaine contre l'Iran

par Clara Weiss

http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=30685


May 6th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی